Stikkord

, , , ,

Bestefar 13 12 11

Så ble det nyttårsaften og tiden var endelig inne for å finne fram tre årganger av Haandbryggeriets Bestefar. Som jeg tidligere har skrevet her er dette en av mine favorittøl.

Det var med stor glede og forventning jeg endelig kunne finne dem frem fra det innerste av kjøleskapet.

2013:
Denne har jeg som sagt testet tidligere i år, og gjengir derfor det jeg skrev da: «Den er svart som olje når den tømmes i glasset og har et høyt mokkafarget skum.
Det dufter mørkt og godt. Her er det kaffe, krydder, vanilje og litt røyk og sjokolade.
Smaken er like kompleks; kaffe, sjokolade, krydder og brent malt.
Relativt søt til å begynne med, men mer bitter etterhvert som den kommer litt opp i temperatur.
Batch 655 brygget 19.09.13

2012:
Her er smaken blitt noe mer avrundet. Røyksmaken er her mer nedtonet og det er tydeligere preg av mørk frukt enn i årets øl. Smaken av sjokolade og kaffe er også blitt mildere.
Den har klart et års lagring meget godt. Fortsatt fyldig og fin både i duft og smak.
Batch 447 bygget 17.02.12

2011:
Når denne åpnes kommer en liten overraskelse, den vil ut av flasken! Etter at jeg har åpnet flasken og satt den på bordet, kommer det skum som sakte men sikkert tyter ut.
I denne er røyksmaken mer markert enn den var i 2012 flasken, kaffesmaken er tonet mer ned og det er nå mer sødme en tidligere. Det er liten tvil om at to års lagring er helt innenfor hva dette ølet tåler. Fortsatt fyldig og kompleks, men enda noe mer avrundet og balansert en sine to yngre brødre.
Batch 405 brygget 22.09.11

Konklusjon:
Årets utgave falt meget godt i smak hos undertegnede, og 1-2 års lagring gjør denne om mulig enda bedre etter min smak. Har dessverre ingen flere fra 2012 eller 11, men har sikret meg noen 2013 som skal settes langt bak i skapet for framtidig testing og nytelse.

batch

