Stikkord

, , , ,

Nok et nytt norsk mikrobryggeri som har fått sine produkt ut i polets hyller.
Larvik mikrobryggeri startet opp i 2012. Da var det visstnok 49 år siden det sist ble produsert øl i Larvik.
I januar-slippet fik de 3 øl med i bestllingsutvalget; Stout, IPA, som jeg har smakt på tidligere, og Bøkerøkt som skal prøves nå.
Røykeøl kan nok til tider være en noe «vanskelig» sjanger siden røykesmaken kan bli kraftig i enkelte øl.
Denne er, som seg hør og bør når ølet er fra Larvik, brygget med bøkerøkt byggmalt.

Ølet har en flott, mørk rødbrun farge og et gyldent og fint skum.
Røykemalten kommer godt fram i duften, uten at den blir for fremtredende.
Også i smaken kommer røyk og hint av lakris frem, sammen med en del sødme og noe bitterhet.
Røyksmaken og litt bitterhet henger igjen i ettersmaken.
Beklageligvis har den også en litt sur smak. Etter å ha sjekket litt rundt på nettet, ser jeg at flere har bemerket denne surheten i varierende grad. Noen, som meg, omtaler den litt sur, mens andre sier den er på grensen til å ikke være drikkelig. Dette kan skyldes feil ved brygging eller tapping.
Likevel vil jeg gi denne en relativt grei karakter, og håpe denne bismaken kun er en engangs hendelse.
Uten denne bismaken ville dette vært et ganske godt og velbalansert røykeøl.
Når jeg kommer over en som er tappet på en annen dato prøver jeg gjerne igjen, og håper den da når sitt fulle potensial..

Bøkerøkt

Bøkerøkt

Fakta.
Bryggeri: Larvik mikrobryggeri
Nasjonalitet: Norge
Type: Røykeøl
Kosefaktor: 5,1%
Pris: ? Kr.
Hvor: Vinmonopolet, Bestillingsutvalg
Poeng: 3 av 5
Øl nr.:478

