Stikkord

,

Smaksprøver

Smaksprøver

Så hvorfor skal man dra på ølfestival?

Det første punktet er selvfølgelig; for å smake på øl! På festivaler som dette har «nybegynnere» en god mulighet til å få prøve nye og andre øltyper enn det en drikker til vanlig. Her får man smaksprøver for en billig penge, dermed kan en prøve ølsorter man kanskje ikke ville ha prøvd ellers. Man slipper å kjøpe en flaske til 100-200 kr. som man ikke liker!
For de litt mer viderekomne er slike festivaler en gylden mulighet til å finne øl som eller er vanskelig eller ikke mulig å få tak i.
Som et eksempel kan jeg nevne at på årets ølfestival i Bergen kan man for eksempel prøve Nøgne Øs «Skog & Mark», et øl brygget for Sundvolden hotell og til vanlig kun tilgjengelig der. Det samme gjelder for flere andre bryggerier.
Når bryggeripuber deltar gir også dette muligheter for å finne øl som stort sett kun er tilgjengelig for de som bor i Oslo og omegn.
I tilegg til ølutvalget gir festivalene anledning til å møte folkene bak ølet. Ofte er det bryggerene selv som står bak tappekranene, noe som gir gir en enestående mulighet til å god kjennskap til de enkelte ølene.
Grunnlegger av det amerikanske bryggeriet Dogfish Head,Sam Calagione, s i et intervju «our industry is 99 percent asshole free». Et utsagn jeg kan være enig i, selv om jeg ennå har til gode å møte på noen fra den ene prosenten.
Den sosiale delen er også en viktig ting på festival. Her kan man snakke med hvem som helst, og samtaleemne sier seg selv; det går i øl 😉
Selv om den stereotype ølfestival-deltager er en skjeggete mann mellom 30 og 50 er variasjonen stor; alt fra ungdom (selvsagt 18+) til pensjonister.
Kvinneandelen har også kommet seg, det er ikke uvanlig å se gjenger med unge eller middelaldrende damer som går rundt med hvert sitt ølglass
Stemningen er alltid god og selv om det er mye øl å smake på og mye folk er det heldigvis så godt som ikke noe fyll
Men nå må jeg avslutte da jeg nærmer meg min destinasjon for helgen, nemlig Bergen ølfestival.
Besøk en ølfestival og smak noe nytt!

