Stikkord

, , , , , ,

Westvleteren 12… Bare navnet i seg selv har en aura av mystikk rundt seg…
Dette belgiske klosterølet er mange ganger kåret til verdens beste øl, blant annet av brukerne på Ratebeer.com
Westvleteren Abdij St. Sixtus er det minste av Trappistbryggeriene og brygge bare 60.000 kasser øl i året, slik de har gjort siden 1946. Egentlig må man ringe inn ordren på forhånd, registrere både bilnummer og telefonnummer, og ølet må hentes på klosteret. Dette er for å hindre videresalg (svartebørssalg) av ølet. Visstnok står det på kvittering «niet verder verkopen» -skal ikke selges videre.
Men mange flasker finner veien til andre utsalgssteder en klosterets eget. Jeg fikk tak i mine på Mikkellers webshop og «slapp» derfor å ta en pilegrimsreise til Belgia for å få prøvd «verdens beste øl».

Når det helles i glasset er ølet brunt og helt ugjenomsiktig med et lett gulaktig skum som blir liggende som en liten ring langs kanten til glasset er tomt.
Den har en imponerende kompleks duft, det er mye å finne her, mørk frukt, honning, gjær og mange andre dufter som kommer etterhvert.
Mye av det samme oppleves i smaken; mye frukt og god sødme som er godt balansert av hint av røstet malt. Man finner også her noe nytt for hver slurk man tar.
Selv med så mye smak er dette et godt balansert øl, og lettdrikkelig til tross for sine 10,2%.
Men; er dette verdens beste øl? Nei. Ikke i følge meg iallefall. Missforstå meg rett, det er absolutt et veldig godt øl, komplekst og smakfullt og jeg drikker det mer enn gjerne igjen hvis jeg kommer over det engang til. Selv om den ikke er helt på topp hos meg, havner den nnok allikevel blant de 10 beste jeg har prøvd.

Westvleteren 12

Westvleteren 12

Fakta.
Bryggeri: Westvleteren Abdij St. Sixtus
Nasjonalitet:Belgia
Type: Quadrupel
Kosefaktor:10,2  %
Pris:?
Hvor:?
Poeng: 4,5 av 5
Øl nr.: 615

