Stikkord

, , , ,

Når jeg prøvde Hod fra Ægir i fjor ble jeg dessverre skuffet.
Etter min gane har Ægir alltid levert meget gode øl, så jeg gir derfor dette ølet en ny sjanse i år.
Med Hod har de ønsket å gå bort fra det tradisjonelle tunge mørke juleølet, og lage et lysere, mer humlet øl.

Ølet har en fin, uklar og gylden farge og har et luftig hvitt skum.
Også i år dufter den godt, det er hint av både sitrus, malt og krydder.
Mye av det samme kommer frem i smaken; malt, krydder/ pepper.
Den har noe syrlighet og en lett bitterhet i avslutningen, men en noe tynn munnfølelse.

Mange vil nok synes at de mørke og kraftige juleølene kan bli for mye av det gode; her har de et godt alternativ.
Et lett og friskt øl som ikke «typisk» juleøl.
I fjor skrev jeg at jeg var litt skuffet av dette ølet, men vil ikke si dette året.
Dette er ikke et typisk juleøl og bør derfor ikke bedømmes som det.
Som et lyst, lett krydret øl kan nok dette fungere godt til lett julemat, men blir litt anonymt når det drikkes alene.
Jeg kommer nok til å prøve denne sammen med kalkun i løpet av julen.

Ægir Hod

Ægir Hod

Fakta.
Bryggeri: Ægir bryggeri
Nasjonalitet: Norge
Type: Juleøl/ Spice/ Herb-ale
Kosefaktor: 4,7%
Pris: ? Kr.
Hvor: Butikk, kjøpt på Meny
Poeng: 3 av 5
Øl nr.:

