Stikkord

, , ,

God jul!

God jul!

Da nærmer julen seg med de berømte stormskrittene.
I november og desember fylles blogger og aviser med tester av flest mulig juleøl, anbefalinger om hvilket øl som passer best til ribba, hvilke øl man bør unngå, hvilke man bare «må ha» o.s.v.
Desember er den måneden i året det selges mest alkohol, med god margin.
Som ølblogger har jeg flere ganger blitt konfronter med påstanden at jeg «oppfordrer folk til å drikke mer».
Tvert imot; drikk mindre, men bedre! For meg har aldri mengder vært viktig, men det å prøve noe nytt og spennende. Jeg kjøper heller en god øl til 150 kr, før jeg kjøper en sekspakning med pils.

Men tilbake til jul og øl .
For mange er det å ha seg en god øl (eller vin) til julemiddagen blitt en viktig del av tilbehøret.
Like sikkert som at juleølet dukker opp i hyllene er det at diskusjonen om barn og alkohol kommer.
Det skrives side opp og side ned om hvorvidt barn har godt av å se voksne drikke alkohol. Noe fasitsvar finnes vel neppe, men som ellers i livet er måtehold et stikkord.
Personlig tror jeg neppe at barn tar skade av å se voksne ta seg et glass øl til jule- eller lørdagsmiddagen, så lenge det vises måtehold. Barn skal slippe å se fyll!
Derfor håper jeg at alle som ønsker det, koser seg med et glass med godt øl til julematen og tar hensyn til eventuvelle barn som tilstede.

En riktig god og fredfull jul til dere alle sammen !

