Stikkord

, , , ,

Godt nyttår!

Godt nyttår!

Så var nok et år gått.
2014 har vært et spennende år for ølinteresserte her til lands.
På festivalfronten har vi allerede de to store festivalene i Drammen og Bergen. I tillegg har det dukket opp en ny, stor festival her i vest, nemlig «What’s brewing» i Stavanger. Mange nye, mindre festivaler har også dukket opp over det ganske land; snart har alle byer og tettsteder sin egen ølfestival 🙂
I år var jeg heldig nok til å få besøke alle de tre store. (For å lese litt mer om hva jeg syntes om disse festivalene kan du trykke på følgende linker; Drammen, Bergen og Stavanger).
14. juni var jeg så heldig at jeg fikk delta på ølskribentdag i regi av Nøgne Ø. En dag med omvisning på bryggeriet og sosialt samvær med mange av Norges største «øl-nørder», en minneverdig helg som du kan lese mer om her.

Når det gjelder nye øl har det i kommet veldig mye godt, for mye til å ramse opp her!
Et bryggeri som har imponert dette året er Kinn Bryggeri med flere nye, gode øl; Svartekunst, Tomasmesse og Solsnu for å nevne noen.

Haandbryggeriets Humlekanon

Haandbryggeriets
Humlekanon

Et annet nytt øl som er verdt å nevne er Haandbryggeriets Humlekanon; etter min gane var dette ett av de beste ølene som kom i 2014.
Dette året har det også kommet ut flere interessante ølbøker, som blant annet Jørn Idar Almås Kvigs «Ølboka- En guide til øl i Skandinavia» og «Den norske ølrevolusjonen» av Hugo Ivan Hatland , to av bøkene det er verdt å få med seg.

Men tilbake til litt tall fra bloggen; i løpet av 2014 har bloggen hatt over 44’000 sidevisninger!
Det blir 122 sidevisninger hver dag! Det meste iløpet av en dag er 824 og øltesten som har fått flest visninger er duellen mellom «Frydenlund Pale ale og Hansa IPA» med 1725 og «Lervig White IPA» med 1020.
Bloggen har nå, ganske utrolig, 809 følgere på facebook!

Men nok oppsummering.
En stor takk til alle som følger og er inne og leser det jeg skriver; til alle dem jeg har hatt gleden av å bli kjent med via nett og ølfestivaler.
Kveldens skål går ut til dere!
Takk for følge i 2014 og vi snakkes i 2015!

Høydepunkter fra 2015

Høydepunkter fra 2015

