Stikkord

, , , , , ,

Egil2

Morten Norgård og David Somerto Jacobsen, også kjent som «To Tørste Mænd»

Gulating Ølutsalg på Strømmen og på Lørenskog tok initativ til å
realisere hjemmerbryggerduen To Tørste Mænds store drøm, nemlig å få
brygget sitt eget øl i stor skala hos et komersielt bryggeri så det kan
selges i butikk og bar. Dette skjedde for omtrent en måned siden, som vil
si at nå er ølet klart for salg i nevnte ølutsalg fra fredag 22. Juli.Driftsjef for Gulating Oslo og Akershus, Kenneth Sørensen, var tilstede på bryggedagen, så han tok en prat med de «To Tørste Mænd» for meg.

Det er med stor glede at vi kan presentere vårt eget eksklusive øl,
Raumariki Himbeer, som er basert på orginalen Achtung Berry! av To Tørste
Mænd, en Berlinerweisse med Bringebær. Vi vil sende en stor takk til Ego
Brygghus, som har vært en fantastisk samarbeidspartner i dette prosjektet.
En stor takk også til To Tørste Mænd for sin disponibilitet. I denne
anledning har vi intervjuet Morten Norgård og David Somerto Jacobsen,
herrene bak To Tørste Mænd:

Fortell om hvordan To Tørste Mænd ble stiftet.

– Vi har begge lenge vært veldig glade i å smake mye forskjellig øl.
Morten dreiv allerede på nittitallet og forbanna fine restauranter i byen
for at de hadde meterlange vinkart, mens ølutvalget i beste fall bestod av
en bayer i tillegg til en anonym pils. David samla på den samme tida på
bokser og flasker av øl han hadde drukket, dette var lenge før ølapper
og digitalkamera kunne ta seg av dokumentasjonsjobben. Siden da har
heldigvis ølutvalget tatt seg opp drastisk, og boks- og flaskesamlinga er
kasta for lengst. David begynte så smått å lage noen ekstraktbrygg i
2011, og et par av disse fant veien til Morten raskt. Selve ølet var nok
ikke store greiene, men dette ville Morten være med på. Han hadde en
eneste stor ide, framført med et glis: «Går det an å lage Porter selv
også eller, en skikkelig tørr og svart en?»
Den ble nok ikke skikkelig tørr den porteren vi brygga lørdagen etter,
men gøy var det, og i tiden som fulgte handlet vi utstyr til all
grain-brygging i stedet for ekstrakt, slukte alt vi kom over av
bryggelitteratur i bokform og på nettet, og prøvde stadig å tøye
grensene litt og finne på nye ideer.
I et innfall av selvsikkerhet meldte vi oss på NM (det som nå heter
Publikumsfavoritten) i ølbrygging i 2013.
Da slo det oss at vi kanskje trengte et navn. Navnet «To Tørste Mænd» kom
vi på en dag vi satt og prøvesmakte noen øl. Hvorfor gjøre det
avansert, vi er jo bare to tørste karer, tenkte vi da. Ideen til logoen
vår kom en dag vi tok en øl i kjellerstua til Morten. Han har en Blues
Brothers-figur stående der som David fikk øye på, og sa at «de kan jo se
litt ut som oss de gutta der». Kamera og Photoshop har vi begge, så noen
dager senere var logoen vår klar også.
Så vi begynte å brygge øl i 2011, delvis fordi vi var interessert i
prosessen bak hvordan ølet blir til, og også fordi vi hadde lyst til å
lage noen egne ideer. Det å få øl for en billigere penge var aldri noe
tema for oss. Hobbyen er som hobbyer flest, det var stadig noe nytt
skinnende utstyri starten vi «bare måtte ha», så det å regne ut
literpris ville nok vært en dårlig ide.
Men de kjennetegnende hattene og solbrillene kom først i 2013 da vi i
Kanonhallen turte å la vilt fremmede og ikke bare nære venner få smake.

Hvordan jobber dere når dere skal tilnærme dere en ny oppskrift?

– Det varierer nok en del. Er det en stil ingen av oss har prøvd på før
leser vi mye om stilen, hva som er typisk for den, sjekker kanskje andres
oppskrifter for en pekepinn. Før det kule kommer, vi åpner noen flasker
til inspirasjon, og diskuterer (ofte høylytt) hva vi skal putte i ølen
selv, og om den skal få en litt ‘utafor boksen-vri’ eller ikke.
Nye oppskrifter på stiler vi har erfaring med kan være en improvisert ide
(som da David hadde lagt inn handleliste til et par brygg på telefonen,
men framme i bryggebutikken var telefonen tom for strøm.), men også en
vri eller justering på noe vi har laget før.
Noen oppskrifter bunner i en ingrediens vi har lyst til å bruke i et øl,
og så putter vi litt av den ingrediensen i flere stiler øl (både egne
brygg og kjøpeøl, avhengig av hva vi har), smaker oss fram til hvilke vi
synes ingrediensen passer best i, og setter sammen en oppskrift vi tror kan
bli bra basert på inntrykkene. Lapsang Ding Dang er et eksempel på dette,
det eneste vi visste var at vi ville lage et øl med den kinesiske teen
Lasang Souchong. Der endte vi opp med et å bruke den i en brown ale basert
på vår egen Røyka, Brun & Blid, men med mindre røykmalt for at teen
skulle komme bedre fram.
Andre ganger kommer ideen til navn på ølet først (feks Surfebrett), og
så er det om å gjøre å prøve å sette sammen en øl som kan passe
navnet. Vi har noen navn på blokka vi synes er kule, men ikke har funnet
det rette ølet til enda.
Men det viktigste når vi lager en ny oppskrift er godt øl i glasset og at
vi har det gøy mens vi brygger.

Er det noen ting som går igjen i de forskjellige ølene deres, noe som
kjennetegner et To Tørste Mænd øl?

– Nå er det veldig fristende å svare at de skal være litt utafor boksen
og gjerne ikke følge typeriktighet helt, for det kjennetegner mange av
bryggene våre, men vi har jo prøvd oss på en del balanserte og
typeriktige øl også. Men vi har inntrykk av at det er de litt annerledes
ølene våre som får mest oppmerksomhet. Achtung Berry har jo en del mer
bær enn stilen normalt har, vi har laget en i samme gate med 14% blåbær
også. Lapsang Souchong som nevnt over er brukt i to av bryggene våre, det
er kanskje ikke helt vanlig det heller. Chipotle var veldig populært i
stouter for noen år siden, så vi brukte det i en belgisk Witbier i
stedet. Kokosbølle er en IPA med ristet og fersk kokos. Opprinnelig tenkt
servert gjennom en hul kokosnøtt i rollen som «randall filter», fylt med
kokos og humle på Publikumsfavoritten 2015. Vi testa det kvelden før og
erfarte at kokosnøtter eksploderer når de trykksettes, så det endte med
kokosbiter og øl utover hele kjellerstua til Morten. Vi måtte derfor
bruke en Hoprocket i stedet.
Vi har nok en tendens til å ta i litt i blant når det kommer til styrke
og smakstilsetninger. Prinsippene «Skal det være, så SKAL det være»og
«More is more» er velbrukte.

Egil1

Gulatings utsendte,  Kenneth Sørensen, må også bidra med å lempe maltsekker.

Fortell om den mildt sagt legendariske baren dere har med på
hjemmebryggerdagene, det er jo nærmest en fullverdig pub på 4 hjul.

– Det er en sak vi synes er ganske kul, og hadde den hatt hjul hadde den
vært mye lettere å håndtere. Den er basert på de gamle trekassene
Vinmonopolet brukte før. Den første versjonen lagde vi til vår første
deltakelse i NM / Publikumsfavoritten, i 2013. Vi monterte en kasse oppned
oppå et gammalt og rustent stålbein og skrudde inn fire kraner, en til
hvert brygg vi hadde med, og klistra på en lapp med navnet «To Tørste
Mænds Bærbar».  Vi synes den ble kul, og den fikk mye oppmerksomhet.
Og så fikk vi mange kommentarer fra folk som synes vi var gærne som hadde
med hele fire sorter øl, så til samme arrangement året etter i 2014
lagde vi en likedan, «To Tørste Mænds Flyttbar», og serverte fire brygg
fra hver av de to frittstående ølkassebarene. Vi liker jo å ha litt
mangfold i ølutvalget. Det året begynte Norbrygg med premiering av beste
bar, og vår kom på en tredjeplass. Nå er baren stor nok tenkte vi, og
begynte så smått å være litt enige med de som kommenterte at vi var
sprø som hadde med oss åtte forskjellige brygg. Fram til året etter da
det var tid for prøvesmaking av hva vi skulle ha med på
Publikumsfavoritten 2015. Da skjønte vi at vi trengte ei kasse med fire
kraner til, og lagde «Monterbar». Vi hadde nemlig ikke flere rustne og
gamle stålbein igjen, så i stedet for frittstående barer monterte vi den
nyeste mellom de to vi hadde fra før, og hadde en lang bar med 12 kraner
med forskjellige øl. Dette året supplerte vi med et par skilt med logoene
våre på også, tidligere hadde vi bare pynta litt med ølbrikker og
flasker med logo på. Folk kalte oss fortsatt sprø. Nå holder det i hvert
fall med kraner, tenkte vi, og baren fikk en tredjeplass dette året også.
Så røyk vi på den samme smellen året etter, til Publikumsfavoritten
2016 tidligere i år. Under prøvesmaking uka før greide vi ikke sortere
oss ned til 12 brygg, så fire nye kraner ble kjøpt inn, en ny polkasse
kvesta, og «To Tørste Mænds Koblebar» var født. Den ble lirka inn mellom
«Monterbar» og «Flyttbar», baren bestod nå av fire kasser med fire kraner
hver, og i tillegg fikk den selskap av en ny frittstående polkasse med en
påmontert engelsk håndpumpe til vår engelske bitter. Denne kassa fikk
påklistra navnet «To Tørste Mænds Minibar», og vi hadde kraner til alle
de 17 bryggene vi stilte med i år. Det syntes juryen var kult nok til å
rykke oss opp til andreplass i beste bar/stand.
Diverse lyssetting i baren er også nytt av året. Og nå er baren så
vanskelig å frakte at nok er nok, vi utvider den ikke mer nå.
17 kraner holdt visst ikke til en privat fest vi holdt våren 2016, så
atter en gammel polkasse har fått et nytt og bedre liv, «To Tørste Mænds
Hengbar» henger mellom to av de andre kassene. 21 kraner føles riktig
synes vi. Nå er baren vår stor nok…
Det er klart, når vi deltar med så mange brygg melder vi oss så godt som
ut av publikumsavstemninga av de beste ølene – Vi får riktignok som regel
en god haug stemmer, men de er jo fordelt på flere brygg. Men vi vil
heller stille med et bredt spekter av øl og få tilbakemeldinger på dem
enn å konsentrere oss om ett eller to brygg. Og baren vår ville jo ikke
vært helt den samme med to kraner. Hjemmebryggermiljøet i Norge er veldig
trivelig, åpent og hjelpsomt, og vi har fra første deltakelse i
arrangementet ikke bare fått kule tilbakemeldinger på bryggene og
konseptet vårt, men også mange konstruktive råd og tips som vi mener har
hjulpet oss med å bli bedre bryggere.

Hvordan fikk dere ideen om å lage Achtung Berry?

– Da de nesten glemte tyske surølstilene Berliner Weisse og Gose fikk en
oppblomstring i håndverksølmarkedet for et par-tre år siden ble vi fort
glade i stilene. Det virket fristende å prøve seg på en egen vri her,
spenningen og utfordringen med syrningen som gjorde at bryggemetoden
skiller seg en del fra de andre ølene vi hadde brygget, pluss at vi tenkte
ganske raskt at her er det rom for en «To Tørste Mænd»-vri, ved å jazze
den opp med en del mer bær enn vi hittil på det tidspunktet hadde vært
borte i selv. Opprinnelig hadde vi tenkt å lage den med multer, men siden
det var vårt første forsøk på et surøl og vi ikke ante hvordan det
ville gå ble vi litt skremt av kiloprisen de tok for multer i butikken og
gikk for bringebær i stedet.
Vi hadde lest om sour mash-metoden, syrning av mesken før ølet kokes, og
prøvde dette. Det gikk ikke helt bra, for surt ble det ikke, og vi kalte
ølen Berliner Scheisse. Neste forsøk satt den bedre, og ølet er nå
blitt et fast innslag på tapperekka vår.

Fortell hvordan det opplevdes å se sitt eget øl bli tappet på Cafe Sara
tirsdag?

– Det var skikkelig gøy! Vi har syslet litt med muligheten for å brygge
et par av ølene våre i større skala tidligere, og synes det er skikkelig
stas at vi fikk denne anledningen nå. Vi var utrolig spente i forkant. Vi
visste jo at Achtung Berry pleier å bli godt mottatt, men for første gang
skulle det serveres betalende kunder og ikke ølgeeks på et
hjemmebryggerarrangement eller venner og kjente. Men mens vi var der nede
tirsdag kveld så vi stadig flere (for oss) ukjente personer med rosa øl i
glassene og fikk veldig mange bra tilbakemeldinger. Den nærmeste vi kom en
negativ tilbakemelding var fra en fyr som sa han ikke kunne fordra
bringebær generelt – da er nok Achtung Berry rett og slett feil øl. Og
det å gå i baren og bestille sitt eget øl på en så velrennomert ølbar
som Cafe Sara var en herlig opplevelse!

Da takker vi for den hyggelige samtalen med Morten & David og benytter
anledningen til å ønske alle hjemmebryggere en god bryggersommer! Det er  lite som slår det å brygge utendørs i godt vær.

DSC_1488-edit

Christer, Joachim og Halvor fra Ego sammen med «To Tørste Mænd»

Her kan du lese andres rangering og evaluering av Raumariki Himbeer på
Untappd: https://untappd.com/b/ego-brygghus-raumariki-himbeer/1632358
Her er facebookeventet med ytterligere informasjon:
https://www.facebook.com/events/1049960328375149/
Nøl ikke med å følge Ego Brygghus på Facebook:
https://www.facebook.com/egobrygghus/?fref=ts

Advertisements