Stikkord

, , , ,

Godt med folk på lørdag

Nok en gang har det vært ølfestival i Bergen, og nok en gang kommer det en oppsummering fra meg.
Årets festival kunne skilte med 45 bryggerier og flere andre utstillere.

For tredje året på rad ble festivalen avhold på Bergenhus festning, og selv om dette er et relativt stort område, er nok grensen nådd for hvor stor festivalen kan bli.

Som vanlig er det veldig lurt å være tidlig ute, og siden jeg hadde kameraet hengende rundt halsen klarte jeg og snike meg inn litt før det hele var klart 😉

Jeg var ikke først i køen 😉

Klokken 12 presis startet salget av bonger.
For oss som er litt over snittet interessert i øl er fredagen den beste dagen, selv om det kommer en god del folk gjør det store området og de mange bryggeriene sitt til at det er god tid til å prate med folk både foran og bak tappekranene.
Det overraskende fine været gjorde nok sitt til at lørdagen ble noe mer hektisk. Trengselen var til tider relativ stor, både i inngangen, foran bong-salget, toaletter og matservering.

7 Fjell og Eik & Tid i quiz, E&T vant.

Som tidligere var det også i år lagt opp med litt faglig innhold, det var diskusjon om IPA, om gjær, det var quiz for både bryggere og lagquiz for vanlige øl-entusiaster.

Men det aller viktigste på en ølfestival er selvsagt øl.
Som vanlig var det et veldig bredt utvalg av bryggerier som var representert; de «5 store» var tilstede ( Ringnes, Hansa, Aass, Berentsen og Mack), med ett unntak var også de «store» handverksbryggeriene representert, i tillegg til et godt utvalg av nyetablerte og mindre bryggerier.
Som vanlig er det helt umulig å prøvesmake alt en ønsker; i år var det nærmere 400 sorter øl, og mjød, tilgjengelig !
Jeg skal la være å ramse opp alt jeg smakte på her, men må jo trekke fram noen øl.

«Skål» fra Ego Brygghus.

Festivalen første ble også en av mine favoritter, «Skål» fra Ego brygghus, en frisk og lett kölsch. «Pasjonsfrukt» fra Mjøderiet var også en nydelig og skummelt lettdrikkelig mjød. Av de litt sterkere ølene var Brygghuset (Aass) sin barleywine lagret på Bache-Gabrielsen fat en heftig og spennende sak.
Ellers var det veldig mye godt, og mange av mine bonger havnet hos Nøgne Ø, Haandbryggeriet og Kinn.

Oppsummeringen.

Ikke hver dag man skåler med Kjetil Jikiun!

Som alltid var det en veldig god stemning, godt vær, masse hyggelige mennesker og myye godt øl.
Det praktiske ved arrangementet gikk for det meste bra, selv om det på lørdag var tidvis ganske lange køer for å komme inn og for å kjøpe bonger. På et tidspunkt gikk de også tom for smaksglass(!).
Dessverre gikk mange bryggerier tom for øl relativt tidlig. Dette kan man godta når det er små bryggerier, (dette var alt vi hadde å ta med, hørte jeg fra et bryggeri), men de litt større burde etterhvert kunne beregne litt bedre hvor mye øl det vil gå.

Festivalens siste øl; Kinn Prestesonen

Alt i alt var det nok en gang et vell gjennomført arrangement
For min egen del er det ingen tvil; jeg kommer tilbake neste år!

Trykk her for å se flere bilder fra festivalen!

