
Det er fredag og første dag av Bergen ølfestival. Jeg har tatt turen til Nøgne Øs stand for å slå av en liten prat med Tom Young, markedssjef i bryggeriet.
Nøgne Ø er etterhvert blitt et velkjent og anerkjent bryggeri; hvor viktig er det for dere å fortsatt delta på ølfestivaler som dette og hvor stor «gevinst» gir det ?
-Det er jo alltid vanskelig å måle, men jeg er jo veldig opptatt av markedføringseffekten av å være på festivaler og å være ute blant folk å presentere ølene våre. Jeg syns det er veldig viktig at vi er her og viser at vi fortsatt er aktuelle, for det har jo vært en periode hvor folk har.., enkelte kritiske røster har ment at vi har blitt litt gamle og satt og ikke finner på noe nytt, og det prøver vi å motbevise, blant annet på festivaler.
- Nøgne Ø har gått gjennom en endring; nytt image og nytt design, hvordan har mottagelsen vært?
-Vi har såvidt hatt noen «Blonde» bokser ute i butikkene og det ser ut til at i alle fall bransjen, butikkeierene, tar det godt i mot. Gjenstår litt å se hvordan kundene tar det i mot, «forandring er alltid farlig» og det er mye skepsis ute når man har et 15 år, ganske innarbeidet, merkevare og vrir om på den, men vi følte at vi var på blindspor med hele designretningen vi var inne på så nå starter vi helt «fresht» og jeg tror det blir kjempebra når folk begynner å godta det og blir vant til det.
-Den andre store endringen er jo at vi går over til 0,33 fra 0,5 l., noe vi egentlig ikke ønsket selv, men der er det markedet som bestemmer, så kan folk si vi er lite kompromissløse de bare vil, men vi er ikke dumme heller. 😉
Hvor vanskelig er det, for dere som er såpass etablerte, å forsatt være nyskapende og kompromissløse opp mot det å beholde den merkevaren dere har bygget opp?
– Det er en balansekunst fordi vi har veldig mange etablerte øl som folk kjenner og som folk vil ha, og så er det hele tiden et krav om at vi skal være nyskapende og finne på noe nytt, og det er forsåvidt ikke noe problem. Våre bryggere har fremdeles full frihet til å lage det de vil og det kommer mye nytt og spennende fra oss.
Av og til så skaper vi noe som er, ihvertfall litt, på kanten av nye smaker så vi prøver iallefall.
En ting vi jo må ta opp er Hansa Borgs oppkjøp i Nøgne Ø, hvor mye betyr det for for den kreative prosessen; hvor mye er Nøgne Ø og hvor mye er Hansa?
–Den kreative prosessen styrer vi 100% selv, sånn har det alltid vært i Nøgne Ø og før Hansa kom inn i bildet var det heller ikke noe direktiv ovenfra til bryggerene så det har vi beholdt og Hansa skjønner jo at dette kan bare gå en vei.. Det kan bare gå riktig vei hvis vi gjør det på den måten.
Så det er fortsatt 100% frihet for nøgne Ø?
-Det er det. Nå kommer vi riktig nok med 2 lagertype øl i høst og det skal heler ikke Hansa få skylden for, det er vårt eget valg.
Helt på tampen, hvis du skal anbefale et annet bryggeri eller et annet øl her i dag [på Bergen Ølfestival 2017], hva ville det vært?
– Hvis jeg skal anbefale et annet bryggeri? Nøgne Ø har alltid vært min favoritt, siden lenge før jeg ble ansatt der, men Kinn bryggeri står mitt hjerte nært når det gjelder gode øl, spesielt de engelsk-inspirerte ølene Espen [Espen Lothe, grunnlegger og sjef hos Kinn] lager liker jeg godt.

Og med stadig flere folk i kø foran standen var det på tide å avslutte å la Tom få fylle folks glass med smaksprøver.
