Stikkord

, , , ,

Espen Lothe og Kjetil Jikiun prater om øl.

På lørdagen under årets ølfestival i Bergen var jeg så heldig å få tatt en liten prat med selveste Kjetil Jikiun. For de som ikke vet hvem det er, så var Jikiun den som startet  Nøgne Ø, og var på mange måter en av de som startet den Norske ølrevolusjonen . I 2013 ble deler av Nøgne Ø solgt til Hansa Borg bryggeri, og i 2015 forlot han bryggeriet helt, og har siden startet opp nytt bryggeri i Hellas, Solo beer.

Du har jo nå startet for deg selv på Kreta med Σόλο Beer, hvordan er hverdagen din nå i forhold til når du jobbet hos Nøgne Ø?

-Nei, det er jo to forskjellig verdener. Nå er det jo tilbake til der vi var i 2002, da vi startet Nøgne; et marked som, i utgangspunktet, nesten ikke eksisterer, bygge det opp, sprer budskapet om hva øl er , små volumer, små marginer, jobber det sakte oppover. Det er egentlig tilbake der vi var i 2002, 03, 04.

Så for deg er dette å gå tilbake til røttene med andre ord?

-På mange måter ja. Vi har drevet med kontraktsbrygging lenge [hos Arendals bryggeri], og det syns jeg er litt sånn «halv-kjipt», for da er du mer  businessmann enn du er noe annet. Jada, jeg er med og brygger og jeg er tilstede, men nå har vi bryggeriutstyr klar i Kina om to uker, om to måneder har vi det på plass, eller kanskje ikke på plass, men ihvertfall  i Hellas, og innen året er omme er vi i gang med å brygge selv og det gleder jeg meg til, for det er det jeg elsker, det er den fysiske nærheten til produktene, produktutviklingen, stå å gjøre det selv «hands on». Det er det jeg elsker og dit kommer vi nå snart.

Lothe og Jikiun pratet om IPA fra scenen på BØ17

Når du nå er kommet på utsiden, hva syns du om den Norske «ølscenen» og utviklingen der?

-Ja den utviklingen der har vært helt vannvittig, både på godt og vondt. Det er jo kjempeflott at det er så mange som er interessert i øl i Norge, og det er kjempeflott at det er så mange som er interessert i å brygge øl i Norge, og det er kjempeflott at det aldri har vært drukket så mye godt øl i Norge noen gang, men samtidig så tror jeg også vi må innse at det aldri har vært drukket så mye dårlig øl  i Norge noen gang tidligere heller, så det er ikke alle som leverer like bra produkter og det er ikke alle øldrikkere som er like flinke til å skille mellom, hva heter for noe, skille mellom snørr og bart..

For å være litt mer spesifikt, hva tenker du om Nøgne Øs utvikling etter at du slutttet?

De har jo vært veldig  tydelige på at de ønsker å gjøre store endringer, og det ser man jo på design og man ser det jo også på produkt-porteføljen, alt det som er av eksperimentelle ting. De har skiftet karakter i veldig stor grad fra da jeg var der. det er nye mennesker som har behov for å gå i nye retninger og det er jo helt naturlig, og jeg har vel ikke noe mer å si enn at jeg forstår godt at de nå staker ut nye kurser  basert på de menneskene som er der nå, det er en helt naturlig utvikling.

Ikke hver dag man skåler med Kjetil Jikiun!

Og med det tar vi en skål og sier takk for praten til Kjetil Jikiun.

 

