En liten prat med; Øystein Huus, Håndbryggeriet En Liten Øl.

ELØ logo 

I forbindelse med «Das Grosse Smaksmesse» som gikk av stabelen på Hotell Scandic Maritim i Haugesund lørdag 14. oktober benyttet jeg anledningen til å slå av en liten prat med noen av bryggeriene som var tilstede.
Neste ut på listen var Øystein Huus, brygger hos ELØ, Håndbryggeriet En Liten Øl, fra Fitjar.

Hvilken verdi har det for dere å dra på festivaler som dette?

-Det er jo for å vise oss selv frem og gi et ærlig inntrykk av hva vi står for og det er jo en av de få måtene vi har for å møte publikumet vårt og å vise frem produktene våres.

Øystein Huus
Øystein Huus, brygger hos ELØ (privat foto)

Hvordan er responsen fra de som er her?

-Veldig god respons! Vi merker spesielt godt at folk kommer igjen. De begynner kanskje hos oss og så tar de seg en runde og så kommer deg tilbake til oss for vi har lagt oss på «snille, alminnelige» øltyper, ikke ekstreme på noen måter.

Både på Bergen Beer & whisky festival og Bergen ølfestival har dere vunnet publikumspriser for beste øl. Hvor viktig er dette, merker dere noen effekt av slike priser?

-Ja, det er utrolig viktig for oss, og vi har merket det spesielt nå etter Bergen Ølfestival så fikk vi innpass på flere barer. Vi har jo vært i butikk en stund, men HORECA er et marked det er tungt å komme inn på fordi der er det Hansa og Ringnes som regjerer, men i Bergen er det en del puber som ikke er knyttet opp mot noen av de to, og der har vi fått innpass, som Apollon, UNA og Henrik øl & vinstove. Til og med på fløyen er vi på tapp!

-Frem til nå har dere brygget eksternt, hos Arendal bryggeri, men har nå fått eget bryggverk og begynt å brygge i eget bryggeri; hvordan fungerer det?

– Det fungerer veldig bra, det gjør det, men vi har jo brygget en del av de typene som vi har i vår portefølje hos Arendal og har flyttet produksjonene over til Fitjar og vi merker forskjell. Selv om oppskriftene er like og ingrediensene er de samme, så har vi funnet ut at det er vannet som er forskjellen, at det er vannet som er den viktige ingrediensen som gir det lille ekstra.

Hvilket bryggverk er det det dere bruker nå?

-Det er fra AN-Technologies og vi brygger nå 1000 liter i slengen.

ELØ stand
ELØs stand

Du nevnte jo at ølet dere har med ikke er blant de ekstreme. De ølene dere har med er jo butikkstyrke. Har dere planer om å eksperimentere litt mer og gå litt opp i styrke?

– Ja, vi hadde jo et testbrygg på Bergen Ølfestival, en IPA på 6,5%, brygget kun for festivalen og den ble jo veldig godt mottatt. Det samme gjør vi neste helg når vi skal på Nærbø Ølfestival, da har vi med oss en ny IPA. Det er jo et fint publikum å prøve det på. Får en gode tilbakemeldinger kan en brygge 1000 liter og få det ut. Problemet med polet er at det er så få inntaksvinduer og du må planlegge i god tid. Man kan ikke sitte inne med 1000 liter IPA og så må man vente 3 måneder før man får den ut for det er jo ferskvare. Men mer og mer sånn vil vi satse på, helt klart.

Men hvor viktig er den gruppen av øl- entusiaster, som ønsker de litt sterkere og litt mer «ekstreme øl, kontra «folk flest?

-Den er viktig den, men det har jo økt veldig på med bryggerier de siste årene, vi er jo en av de nye, men andelen av solgt øl er fremdeles omtrent den samme, mellom 4 og 5%, så det er flere og flere  bryggerier som konkurrerer om det samme volumet, så vi har prøvd å konkurrere litt på det andre volumet. Men der jo selvsagt viktig å tilfredsstille de som vil ha litt mer spesielt og, og det hare vi planer om. Spesielt mer sterke øl, mer humlerike, gjerne noe surt, vi har snakket om det og, men det er jo en utfordring.

ELØ Bryggeri
ELØs bryggverk (foto  AN.Technologies)

Surøl er vel litt skummelt med tanke på infeksjoner, i alle fall hvis man snakker om «ekte» surøl.

-Ja, det blir nok «jukse-surøl» til å begynne med, kettle-souring. Så er det jo økonomi i de greiene og. Skal man ha noe stående på tank i et år så blir det dyrt øl 😉

Og med det takker vi Øystein Huus for praten.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..