En liten prat med; Amund Polden Arnesen, Eik & Tid.

den

Først av alt en liten presentasjon; Hvem er Amund Polden Arnesen?
-Jeg er flasket opp i Oslos utelivsbransje fra 17 års alder, og det var også her jeg etter hvert ble fascinert av spennende smaker innen de alkoholholdige drikkevarene. Etter en smak av Haandbryggeriets første batch av Haandbakk i 2007 var løpet kjørt. Det ble øl for alle pengene. Først på en rekke barer og restauranter, så i importørbransjen for til slutt å ende opp som brygger. Underveis rakk jeg også å dra på meg fancypants-tittelen Norges første Ølsommelier og startet opp den Norske

Amund Forteller om øl på BØ17.

ølkelnerutdannelsen med Beverage Academy. Jeg er også kjent som Spytteren i visse deler av ølmiljøet, et kallenavn jeg bærer med hedersbetegnelse:-) Et annet kallenavn jeg trives godt med er Smaksjunkie, for det er i bunn og grunn det som driver meg i yrket mitt jakten på de spennende og gode smaksopplevelsene. Som brygger har jeg nå muligheten til å være med å skape dette for andre også, noe jeg er veldig takknemlig for.

Når/ Hvordan begynte din interesse for øl?
-Som nevnt over, så må den krediteres Haandbryggeriet og spesielt Rune Eriksen som tok turen inn til Oslo og sprengte sinnet mitt med smaksbomber som Haandbakk, Ardenne Blonde og Odins Tiple.

Eik & tid kan vel kalles et bryggeri litt utenfor det som er vanlig nå for tiden, kan du fortelle litt om hvorfor dere har valgt å denne veien(tradisjonelle bryggemetoder/ -råvarer/ Surøl)?
-Hehe, det er vel en kombinasjon av lidenskap og galskap som min makker Bjørn Harald Færøvik og jeg for frem i hverandre. For oss var det egentlig ikke slik at vi bestemte oss for å starte et bryggeri og så la en plan for hva konseptet skulle være. Det var mer vår fasinasjon for surøl og de inspirerende besøkene vi hadde hos tradisjonsbryggere rundt om i Norden som igangsatte en prosess hos oss som endte opp i et Bryggeri. Mye hjerte først, og så et par hjerner som spurta for å holde følge.

Vinner av bransjequizen på BØ117

De fleste er vel enig at man ser en overetablering av bryggerier for tiden og mange driver med ganske røde tall, hva er dine tanker for fremtiden for bryggeribransjen generelt og for Eik & Tid?
-Ja, tallenes tale sier jo at det er veldig tøft i markedet om dagen, og konkursene har allerede begynt å komme. Derfor er det en realitet vi må ta inn over oss at vi etablerer oss i et vanskelig marked. Det mange lurer på er om vi kan klare oss med et så nisjete konsept som vi har. Men er det så lurt å ta opp kampen med etablerte og solide IPAer, laget på de samme råvarene som konkurrenten bruker, i et stagnerende marked? Vi mener at det som kan se ut so vår største utfordring, nemlig at vi lager nisjeøl, faktisk kan vise seg å være vår største styrke i dagens marked. Det er rett og slett mindre direkte konkurranse og det er lettere for oss å gjøre oss bemerket med våre nordiske surøl- og villøl.

Avslutningsvis i disse “små pratene» har jeg stilt spørsmålet ; høsten er kommet for fullt ; hvis du skal velge deg en kombinasjon av en øl og en låt som passer sammen en mørk og sur høstkveld foran peisen, hvilket øl og hvilken låt ville du da anbefale ?
-Da må jeg gå for litt solskinn i mørket med Morgan Heritage med Don´t Haffi Dread på høyttalerne og herlig naturlig flora fra Austin Texas med Jester King SPON i glasset.

Det blir ikke øl fra Eik & Tid uten eikefat.(foto: Eik & Tids F.B.side)
Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s