En liten prat med; Jens Eikeset, 7 Fjell bryggeri

Jens Eikeset, Daglig leder

Da har dere hatt 5 års jubileumsfeiring, kjapt oppsummert; hvordan har dagen vært?

-Det har vært helt fantastisk. vi hadde siktet oss inn på at hvis vi klarer å dra 300 mennesker 20 minutter ut av sentrum så er det bra. Vi har kjørt et familiearrangement på dagtid, der hadde vi rundt 180 voksne og tilsvarende mange barn, med hoppeslott, badebasseng, såpebobler, sukkerspinn, pølser og brus og alt som hører til; helt nydelig. Klokken 4 gikk barna hjem og så kom horder med voksne. Totalt er det solgt 700 billetter. Det har vært vakkert rett og slett. Vi har nærmere 50 mennesker som har valg å tatovere logoen vår på kroppen, permanent og for evig tid, det er sinnssykt. Det er bare å bøye seg i støvet som de sier.

Benjamin fra Mjøderiet får 7 Fjell tatovering.

 

Nå er det altså gått 5 år; hvordan har disse årene vært?

-Nei, det har vært mye arbeid. Vi gikk på mange måter inn i et «blue ocean market», der man fikk solgt alt man produserte. så kom det plutselig 200 nye bryggerier, veldig mange av disse drevet på pur idealisme og uten faktiske lønnskostnader, så det er selvfølgelig en interessant øvelse å gå inn i et  marked som en faktisk bedrift som betaler sine ansatte lønn, og skulle klare å holde både marginene på et fornuftig nivå, driftskostnadene nede og kunne levere.
Vi har oppfunnet en ny øvelse som heter «bunnlinjeslalom», der vi kjører annethvert år med overskudd og underskudd, så bassert på det ser jo 2019 veldig lyst ut.

Dere har klart dere bra gjennom 5 år nå; hva har dere gjort rett, hva er oppskriften?

Go’ stemning!

-Oppskriften er egentlig å kjenne markedet, finne de rette menneskene til å håndtere markedet. Det er veldig mange grundere som har et ganske snevert produktfokus, de glemmer at de må selge produktet, fordi du er ikke lenger der du var når Nøgne Ø og Haandbryggeriet startet opp, og til dels når Ægir og Kinn startet, at du fikk solgt alt en produserer. Det er ikke sånt lenger. Det er en enorm overkapasitet i markedet, så hvis en ikke er tett på markedet og følger med på hva folk vil ha, uten å slavisk produsere det du tror folk vil ha bare fordi folk vil ha det. Man må ha en egen integritet i tillegg, så må en finne balansen mellom volumprodukter som betaler regningen din og interessante produkter som både «beer geeks» seteer pris på  og som bryggerene setter pris på utfordringen med å brygge.

Hvor viktig er eksport for dere?

-Eksport har aldri vært noe stort satsingsområde for vår del. Vi fikk enormt med henvendelser  når vi ble kåret ett av Bergens, nei jeg mener verdens 10 beste nye bryggerier i 2015. Så valgte vi ut  en 8-10 av disse, og 6 eller 7 av dem fortsatt går ok volummessig, men det har aldri vært en stor del av produksjonen. Vi ligger vel på 15% eksport omtrent og det er fordi vi har valgt å ha  fult fokus på hjemmemarkedet. 7 Fjel skal være en leverandør som alltid kan levere, vi skal være en pålitelig leverandør, både for vinmonopolet og for dagligvare, men også for barer og restauranter der vi har permanente tappetårn. Vi skal ikke komme i en situasjon der vi ikke kan levere øl til dem fordi vi har send alt til F. eks. Japan.

Så fortsatt er dere et Bergensk og Norsk bryggeri og ikke et internasjonalt bryggeri?

-Vi eksporterer vel pr i dag til 12 land kanskje. Egentlig beskjedne volumer i forhold til totalen, og Bergen, Hordaland og Vestlandet tar store deler av produksjonen vår, og det er egentlig jevnt bra salg fra Lindesnes til Hammerfest, og fra Reykjavik til Tokyo. Så vi er for så vidt happy fordi det er egentlig ingen hemmelighet at eksportmarkedet heller ikke betaler all verden

-5 år er nå gått. Hvis vi ser 5 år fremover i tid; hvor er 7 Fjell da?

-Om 5 år har Hansa innsett at en desentralisert produksjonsstruktur er dårlig butikk, Egenes familien har solgt 100% av aksjene til Royal Unibrew. Ringnes har rykket inn og tatt over mange av Hansas gamle kunder, vi har tatt resten, og det lille som fortsatt produseres av Hansa pils blir gjort hos  Borg i Sarpsborg 😉

Avslutningsvis; hvis du skal velge deg et øl og en låt; hva blir da valget?

-Hvis jeg skal velge helt fritt så blir det «Fløyen IPA», en «gamelmanns-IPA, en vakker sak. Jeg er jo heldig nok til å ofte få den kun 10 minutter rett fra tappelinjen, finnes ikke bedre. Så hadde jeg satt på «Everlong» med Foo Fighters og kost meg.

Fornøyd daglig leder.

Én kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..