Øltest; Bridge Road Brewers/ Nøgne Ø Aurora Australis

I 2013 hadde Nøgne Ø et samarbeidsprosjekt med det australske bryggeriet Bridge Road Brewers. Begge brygget det samme ølet, tappet det på fat og sendte det til det andre bryggeriet.
Aurora Australis (sørlys) er en quadrupel brygget i Australia, tappet på brukte rødvinsfat og sendt med båt til Norge. Her ble den tappet på flasker i Grimstad og ettergjæret før det ble sendt ut til polet. Ølet som ble brygget hos Nøgne Ø ble tappet på whisky-fat før de ble sendt til Australia. Disse flaskene kalles, ikke overraskende, Aurora Borealis (nordlys).

Aurora Australis
Aurora Australis

Ølet er mørkt brunt med mye beige skum.
Duften er ganske syrlig med tydelig preg av fatlagringen med både eik og rødvin.
Smaken følger opp, ganske syrlig med rødvin, eik og mørk frukt.
Den er relativt kraftig karbonert og vinøs. De 11% med alkohol er relativt godt skjult.
Dette er et ganske komplekst og smaksrikt øl.
Men; jeg er ikke glad i rødvin og derfor blir dette ikke noe favoritt for min del. Den whisky-lagrede utgaven, Aurora Borealis, ble et ganske begrenset opplag så jeg har dessverre ikke fått prøvd den.
jeg tror nok denne hadde passet meg bedre før den ble tappet på fat.
For en mer inngående artikkel om fatlagring vil jeg anbefale å ta en kikk på dette innlegget på bloggen «Godt i glasset»

Fakta.
Bryggeri: Bridge Road / Nøgne Ø
Nasjonalitet: Australia/ Norge
Type: Abt/Quadrupel
Kosefaktor: 11%
Pris: 74,90 Kr.
Hvor: Vinmonopolet, Bestillingsutvalg
Poeng: 3 av 5
Øl nr.:466

5 kommentarer

  1. Jeg håper også at de brygger denne igjen, og jeg takker ja til nok en fatlagret versjon, men ønsker også å smake denne slik den er før fatlagringen.

  2. Er du sikker på at Nøgne og Bridge Road brygget samme ølet? Har smakt begge opp mot hverandre, og det virket på meg som to helt forskjellige øl (der Australis, altså Bridge Road sin) var klart best. Det ble vel benyttet forskjellige typer fat fra Australia til Norge og omvendt, men vet ikke om det er all forskjellen?

    • Hei Atle.
      Ble usikker når du spurte, så måtte høre med Nøgne Ø.
      Her er svaret deres: «I utgangspunktet er det den samme belgiske triple’en, ja. Men de har fått ulik behandling i form av frakt fra Australia til Norge i rødvinsfat og fra Norge til Australie i whiskyfat. Alkoholprosenten endte opp ganske ulik og smaksprofilen er følgelig også forholdsvis forskjellig. Men ja, i utgangspunktet det samme ølet.»

      • Takk for oppklaring!

        Det sier mye om hvor mye fatlagring har å si for et øl. Dog, når to bryggerier brygger samme øl etter samme oppskrift kan det vel også bli variasjoner (er endel som mener det med Beer Geek Breakfast når den gikk fra NØ til Lervig).

        Men, som «H» over her skriver hadde det vært artig å smake en versjon som ikke hadde vært på fat.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..