Stikkord

, , , , , ,

Det er alltid spennede når det kommer nye øl fra mikrobryggeriene, ikke minst når det er øl i butikkstyrke.
Årets nyhet fra Nøgne Ø i denne klassen er «Asian pale ale».
For å sitere presseskrivet som følgte med ølet «Pale ale er en populær ølstil, men vi ønsket å gjøre vår egen vri på denne versjonen. Den er tilsatt sitrongress, appelsinskall og Citrus Bergamia. Humlesammensetningen er Nelson Sauvin, Pacifica og Cascade»

I glasset er den lett uklar og har en gylden oransje farge og et hvitt, middels høyt skum.
Allerede når den helles i glasset kommer det en markert duft av sitrongress og appelsin etterfulgt av noe krydder og lys malt.
Smaken har også mye sitrus og sitrongress noe pepperaktig. Det er også noe fruktig bitterhet fra humlen.
Ølet er passe karbonert, har en fin fylde og en lett bitter og «stikkende» ettersmak.
Dette er et øl som jeg virkelig gleder meg til å finne i butikkhyllene når sommeren nærmer seg, og som jeg er ganske sikker på at denne vil bli en populær sommerøl. Det kommer i iallefall kjøpt inn til «terrasseøl» for mitt vedkommende.
I følge Nøgne Ø skal den være ute i handelen 1. juli, og jeg kommer helt sikkert til å legge den som ukens anbefaling da!
Asian pale ale
Fakta.
Bryggeri: Nøgne Ø
Nasjonalitet: Norge
Type: Pale ale (Spice/ Herb/ Vegetable)
Kosefaktor: 4,5%
Pris: ? Kr.
Hvor: Butikk
Poeng: 4 av 5
Øl nr.: 505
Vareprøve fra bryggeriet.

 

