En liten prat med; Rolf Ivar Skår, Gulatinggruppen

Skår

Rolf Ivar Skår (Foto: Ketil Blom Haugstulen)

Som vanlig starter vi med en presentasjon; hvem er Rolf Ivar Skår?
– Jeg er en typisk gründer som alltid har hatt stor interesse for øl, særlig for mangfoldet. Jeg bodde i USA i 85/86 og la merke til at det var større utvalg av norsk øl i min lokale butikk i Texas enn det var i min lokale butikk i Skedsmo. På tidlig 90-tallet fant jeg ut at det fantes andre typer øl enn pils, f.eks. tysk Weissbier og Belgisk Blond Ale. Som siviløkonom blir det ikke feil å kalle meg forretningsmann i tillegg, med særlig interesse for forretningsutvikling.

Gulating-logo_halfNår og hvorfor startet du opp Gulating?
-Jeg startet opp Gulating i Januar 2013, da het selskapet Gulating Bryggeri. Strategien for Gulating slik vi kjenner det i dag ble valgt da jeg oppdaget hvor komplisert det var å få solgt øl med meget stor lokal interesse. Dette var i tiden hvor min kone og jeg drev Fossen Bryggeripub i Dale i Sunfjord. Jeg brygget øl der, og interessen fra lokalbefolkningen var enorm. Jeg så da at de store kjedene hadde en forretningsmodell som ikke var tilpasset den nye trenden; hvor både nye bryggerier, lokale bryggerier, og nye smaker betydde så mye at det ble feil å skulle få så mange som mulig til å drikke det samme.

Så til «Tingsmenn til tusen». Kan du fortelle litt hva dette er og bakgrunnen for at dette ble startet?
-Dette er noe som i dag er kjent som Crowdfunding, og BrewDog har gjennomført flere slike runder, i det de kaller ‘Equity for Punks’. Dette er et alternativ til å hente kapital fra få investorer som går inn med større beløp. Gulating en en offensiv satsning på å etablere en kjede med ølutsalg og puber. En slik strategi koster penger, og vi valgte helt bevisst å invitere mennesker som har tro på det vi gjør og støtter det vi gjør. Det har siden starten vært meningen å gjøre dette, og vi har jobbet mye for å få det til.

Det siste halvåret har vi sett at en del av gulatingbutikkene har måttet stenge dørene, har det blitt satset litt for optimistisk?
-Det vi har sett er at beliggenhet betyr mye. De sju første Gulating butikkene var egeneid, og som en ukjent kjede var det ikke mulig å etablere oss på de store sentrene. Det er en naturlig utvikling at slike muligheter åpner seg etter hvert som vi vokser. Det finnes gode grunner bak alt som har skjedd. Både vi som kjede og noen av våre franchisetakere har satset på beliggenheter som etter hvert viste seg å være vanskelig, fordi kundegrunnlaget var for lavt. Generelt vil jeg si at uansett hvor bra konseptet er, må beliggenheten være god. Gulating som kjede kommer til å fortsette å vokse, hvor særlig 2018 blir året hvor vi etablerer oss på gode beliggenheter, dette gjelder både ølutsalg og puber. Som kjede jobber vi meget aktivt med å skaffe bedre beliggenheter til alle butikkene som ikke har den ønskede omsetningen, slik at på slutten av året vil vi se at en del av Gulating butikkene har flyttet til bedre beliggenheter.

Når det gjelder Gulating Haugesund, kan du fortelle noe mer om årsaken til at denne butikken forsvant ut av kjeden?
-Partene har blitt enige om å ikke uttale seg negativt om hverandre.

Kan du fortelle litt om planene videre, både for landet generelt, og Haugalandet spesielt; det ble vel nevnt at dere ønsket å etablere dere her igjen?
-Vi kommer helt sikkert til å etablere oss på nytt i Haugesund, vi har et tilbud på et lokale med meget god beliggenhet på ett stort senter på Haugalandet. Det er svært viktig for Gulating å ta godt vare på våre ansatte, vi ønsker et ryddig forhold til våre leverandører. Vi velger å vente med å offentliggjøre nøyaktig hvilket senter dette blir, og hvilket lokale vi har blitt tilbudt, og hvem som skal drive nye Gulating Haugesund.

Rolfs SkålHvis du skal se inn i berømte krystallkulen, begynner vi å se et marked som begynner å bli mettet eller er det fortsatt plass for flere bryggerier og flere ølutsalg?
-Det er ingen tvil om at markedet vokser fortsatt, det er allikevel ting som tyder på at markedet ikke vokser fort nok i forhold til alle nye bryggerier som har etablert seg. Etter hvert blir det også slik at prisen kan bli i høyeste laget for kundene. Dette er noe bryggeriene må ha et bevisst forhold til. Det kan være plass til noen flere regionale bryggerier, der hvor ingen har tatt denne posisjonen fra før. Da tenker jeg på bryggerier på størrelse med f.eks. Færder, Nøisom, Qvart osv. Vi tror det er plass til ca 80 Gulating Ølutsalg.

Avslutningsvis i denne serien ber jeg alle velge seg en øl og en låt. Nå som våren er i anmarsj, hva er din anbefaling til øl og låt på terrassen en fin norsk vårdag?
-‘En solskinnsdag’ fra Postgirobygget med en duggfrisk NEIPA er så langt nær en innertier man kan komme.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.